Några händelserika helger

Hallå igen. Tillbaka efter ett kort break ifrån bloggandet, anledning: Jag är slö. Men nu kommer en sammanfattning av några tävlingar som jag har kört det senaste, enjoy!

SM Långlopp

En tävling som jag i årets början faktiskt inte hade tänkt köra, men eftersom formen kändes god och det passade bra i mitt schema så valde jag att köra tävlingen som skulle avgöras i Motala på en snabb och lättåkt bana.
Till loppet. Jag värmer upp som vanligt och det känns bra i kropp och ben. När det är 1minut kvar till start så säger en funktionär som står framför elit fållan att det är 1minut kvar tills eliten startar, och att H30 + Juniorer kommer starta om 2minuter. I samma ögonblick som han säger detta så släpper en annan funktionär fram alla H30 åkare och Junisar till vårat led. Jag hör några som är bakom mig som säger "ska vi starta nu också?!" och det har redan blivit ett missförstånd. Starten går och alla drar iväg på en gång. Efter 10m så kör jag rakt in i Loket och krashar. Tydligen så har en annan åkare blivit "fälld" av en junior, och Loket har kört in i honom. Jag kör sedan också in i högen och krashar. Tar lite tid innan jag kommer upp och jag är helt jävla sist iväg. Bara börja jaga och jag pressar på på den jobbiga startsträckan som är bara gräs. Ner för en liten asfaltsbacke kör jag om vid sidan om vägen och är nu med i tävlingen långt fram igen. Jag har som taktik att åka med LÅNGT fram så länge som det går. Och det går bra. Efter ca 14km så är första jobbiga backen och här är det även ett bergspris. Jag känner att tempot dras upp och hänger på en stund. Men det går för hårt, jag hade säkert orkat gå med upp men risken hade blivit att jag inte hade orkat senare, så jag och ca 7andra väljer att släppa lite på tempot. Nu är vi en liten grupp på ca 6personer och vi jagar första klungan som består av ca 8personer. Jag sitter mer i en stark grupp och det känns bra i benen. Har inga problem att åka med och när vi kommer till samma backe igen så är vi ikapp täten. Men upp emot toppen så har dom aningen högre tempo och vi tappar dom igen. Vi gnetar på och vid ca 40km så händer något med min bakväxel. Kedjan har hoppat ner vid sidan av trissorna och det ser ganska konstigt ut. Jag svär och tvingas stanna för att rätta till kedjan men kommer upp på cykeln hyfsat snabbt. Får jaga ikapp min grupp och bränner ganska mycket kraft för att komma ikapp snabbt. Efter 5minuter händer samma sak igen men denna gången tar det långt tid för mig att få tillbaka kedjan. En grupp på ca 15pers passerar och jag ser att Loket och Viktor sitter med där. Jag kör ikapp dom och går fram och tar några förningar. Det känns fortfarande bra i benen och jag känner att jag är i spets på gruppen och gör mycket jobb för att komma ikapp min klunga igen. Men efter ytterligare 15min så hoppar kedjan, och detta är precis när jag ska trampa till så när jag väl lägger kraft på pedalen så smäller bakväxeln av. Där tog SM slut för min del tyvärr och jag är riktigt förbannad. Jag får låna en telefon av Kari som ringer farsan, och dom kommer och hämtar mig. Bara att gilla läget men formen verkade god iaf vilket är skoj :) Next year!

www.strava.com/activities/1118135141

Jag han ju inte köra hela loppet, men här är lite siffror på det jag han köra.
Tid: 1:56:50
Snitt puls: 167bpm
Snitt watt: 269w (3,95w/kg)
Snitt watt normalized: 304w (4,47w/kg)
Känsla: Mycket bra

 
 

Finnmarksturen

Hade inte heller tänkt köra detta loppet eftersom det var dagen efter SM, men jag blev taggad efter att cykeln hade strulat så valde att köra ändå. Så först hem ifrån Motala för att hämta en ny bakväxel och sedan direkt till Ludvika, mycket bilåkande!
Väl i starten så var jag med bra som vanligt. Efter några kilometer fick alla i täten stanna för ett tåg som passerade, coolt! Sen var det fullt ös medvetslös igen. Jag placerade mig bra efter första uppförsbacken eftersom jag ville kunna se bra när det gick sjukt fort nerför. Sen var det en bit grus och in i skogen. Tappade några placeringar in i skogen eftersom jag inte var tillräckligt aktiv och tuff, men var ändå med långt upp. Men när det väl spricker upp så har jag råkat släppa några cyklister för mycket framför mig och jag hamnar i en 2a grupp. Jagar en stund i skogen för att komma ikapp men inser ganska snabbt att det inte kommer att gå. Hamnar i en grupp på 15pers ungefär där många var samma gubbar som var med igår. Vi matar på och det känns okej. Jag gör några ryck och vi är 3st som kommer iväg men blir upphämtade efter en stund av gruppen igen. Jag har slösat en del energi nu känner jag och börjar köra mer defensivt. Orkar ändå åka med men det är i årincip bara det. Försöker spara mig lite mot slutet då jag vet att det kommer en del backar. I ett skogsparti nerför efter ca 45km så delas våran klunga upp i 2 och jag är med i den främre delen. Det går fort nerför och jag ligger ganska tätt bakom framförvarande. Dagens andra misstag blir att jag får genomslag på bakdäcket och får en punktering. Jag stannar och sliter loss min patron som sitter på sadelstolpen, kör i skummet i däcket men det tätar inte. Revan i däcket är för stor och det går inte att få tätt. Då var dagens tävling slut för min del igen. Jag lunkar iväg i hopp om att komma till en depå eller liknande och efter 20min ser jag farsan. Jag får ett hjul av honom så att jag kan slutföra loppet. Inget bra resultat givetvis eftersom jag fick gå välsigt länge, men återigen kändes det bra i benen så länge det varade. Får ta med mig bra känsla till nästa lopp helt enkelt :()

www.strava.com/activities/1120709517

Stats från dagen
Tid: 1:51:14
Snitt puls: 162bpm
Snitt watt: 261w (3,84w/kg)
Snitt watt normalized: 305w (4,48w/kg)
Känsla: Bra!



 

Cykelvasan

Årets snacktävling när det gäller mountainbike och självklart ska jag köra den.
Jag får starta i led1 eftersom jag kört bra på många tävlingar (bla ränneslätt 8e plats) och farsan åker ner 05:50!! på morgonen för att lägga in min cykel längst fram. Det är lite folk där redan då vilket är sjukt, men jag får iaf min cykel längst fram i led 1.
Starten går och mitt mål är att åka med 1a klungan i mål idag. Upp för första backen känns det okej, går inte jätte fort och jag har en okej placering. In mot smågarna börjar det smalna av och jag behåller en okej placerng (runt 30-40 tror jag). Men efter det börjar jag tappa placeringar. Jag känner mig inte riktigt pigg i benen och orkar inte hålla mig över 350w knappt (brukar gå ganska länge). Vid ett tillfälle får klungan en stor lucka mot oss som är i gruppen bakom, och jag tar några hårda förningar för att komma ikapp. När vi väl kommer ikapp så svänger det in i skogen och det blir kö. Allt mitt slit helt i onödan då alla bakom också rullar ikapp, känns ju bra :) Tempot dras upp direkt och jag är hur trött som helst efter mitt försök att komma ikapp tidigare. Orkar inte gå med utan får helt enkelt släppa några placeringar. Nu är jag med i 2a gruppen och vi har ca 30-40pers framför oss. Jag tänker att jag bara måste försöka åka med till mål (ca 65km kvar........) och inte slösa energi på något onödigt igen då jag är rejält sliten. Jag glider med i klungan och får kämpa ganska mycket. Jag kollar ner på min klocka vid några tillfällen och ser att jag har haft väldigt låg snittwatt mot vad det brukar samt att jag har låg watt och det är jobbigt som fan. Ingen bra känsla direkt. Med 20km kvar till mål så krampar det till i vänster låt något overkligt. I varje tramptag jag tar så gör det sjukt ont och jag tänker först att jag ska skita i allt och lägga mig ner. Jag ändrar mig fort och plågar mig att åka vidare. Jag lyckas på något sätt trampa med höger ben så att krampen försvinner en stund men den kommer tillbaka snabbt. FAAAEN tänker jag, ökas tempot i någon av backarna som är kvar åker jag av som en vante. Men jag lyckas bita mig kvar i klungan hela vägen. Viktor är i samma klunga som mig och jag tänker bara att jag ska slå honom nu. In i mora parken så har jag inte en tanke på att spurta då jag är helt stum i benen, men in på upploppet så kör jag ändå. Får grym fart och passerar många (bla Viktor). Jag ser framför mig att en person har släppt på tempot för han inte orkar spurta mer, och tänker att jag kör om honom på vänster sida. Det är tajt och jag skriker "kommer på vänster!!" men jag tror inte att han hör då han ändå svänger åt vänster. Jag blir trängd och tvingas bromsa för att inte ramla, och då passerar ett antal cyklister och jag kommer in på en 39e plats. Med tanke på omständigheterna får jag vara nöjd även om jag verkligen inte är det. En piss dag helt enkelt...

www.strava.com/activities/1129377903
Resultat: results.vasaloppet.se/2017/?page=1&event=CVTA_9999991678885A000000061F&event_main_group=2017&pid=list&ranking=time_finish_brutto&search%5Bage_class%5D=%25&search%5Bsex%5D=M&search%5Bnation%5D=%25

Statz
Tid: 2:46:13
Puls: 164bpm
Snitt watt: 224w (3,29w/kg)
Snitt watt normalized: 260w (3,82w/kg)
Snitt fart: 34km/h
Känsla: Pess




Ämne: Några händelserika helger

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar