5a och 3a!!

Sen uppdatering, men här kommer den.

I lördags så var det tävling igen i Hallby (hallbyrundan) som ingår i västgötacupen mtb. Stora delar av banan gick på samma spår som SM-banan gjorde förra året, och den passade mig bra.

Jag fick starta i led 2 i starten ocg kom efter en H30 åkare som var lite seg, så jag var inte riktigt med i starten som jag hade velat. Så jag tryckte på lite extra och tog någon placering i skogen, sen körde jag rakt ut bland träden. Jag antar att jag tog den skarpa vänster svängen lite för snabbt och jag var nästan sist av alla nu.
Kommande varv körde jag som en toke för att komma ikapp igen och det gjorde jag. Hyfsat iaf.
Jag mosade på i 4varv ungefär innan jag kom ikapp en åkare och nu låg jag på 5e plats. Banan var jobbig och det var några riktigt jobbiga branta backar som tog ut sin rätt. Jag tappade lite på täten varje varv och slutade som 5a med tiden 1:06:43 som var 3:08 efter förste man i mål (Martin Setterberg). Grattis till vinsten Martin.
Jag är nöjd med loppet och det kändes bra.

På söndagen var det dags igen och vi samlades vid 0700 i Hjo för att samåka därifrån ner till Landvetter där tävlingen skulle äga rum. Jag hade aldrig kört på denna banan tidigare så jag var riktigt taggad!
När vi kom fram så bytte vi om, körde ett test-varv och sen hejade vi (jag och viktor) på Kenta som körde tidigare än oss. Sen var det dags för eliten att starta. Idag fick jag stå i första led eftersom jag körde bra igår och det kändes riktigt gött. Emil Lindgren stod precis bakom mig så det enda att göra när startskottet gick var att gasa på fullt och försöka komma först in i skogen. Och det gjorde jag. Jag tog hem starten men råkade av misstag att dar ur ena skon ut pedalen (faaan..) så jag hamnade efter Max Hellstadius in i första skogspartiet. Max var snabb men jag hade inga problem att hänga med, så när vi kom ut på nästa grusväg så körde jag om. Jag låg nu först av alla och hade ett grymt tempo i skogen. Sen när första backen (som inte var så lång men brant) kom så blev jag omkörd av Lindgren, Kangas och Max. Jag lät dom hållas eftersom jag inte orkade trycka på i backen och dom körde ifrån lite. Resterande 6 varv körde jag själv i mitt egna tempo. Det flöt på bra men jag var rätt så seg så jag tappade hela tiden lite på täten. Jag höll min 4e plats tills Max fick bryta och då låg jag 3a! Fullt ös var det och jag lyckades hålla ifrån resterande tävlande och slutade på en 3e plats vilket är mitt bästa resultat inom cykel hittils. Det är också min första gång jag får stå på prispallen i Elit klassen vilket också är jätte skoj. Tyvär så slog Herman Larsson (junior) mig och jag kom 4a i maxi klassen. Mn det gör inte så mycket för jag är grymt nöjd ändå. Dels att jag kom 3a och för att jag orkade köra runt 7st jobbiga varv på en grymt tekniskt jobbig bana. Min total tid blev 1h25:19 vilket var 6:52min bakom Emil.

Sammanfattning av helgen är att jag är grymt nöjd. Jag har gjort bra resultat ifrån mig och även plockat hem en del poäng i cupen. Just nu ligger jag på 3e plats i Elit klassen! Kör jag bra i Vista så kan jag kanske hålla den platsen. Grymt. Maxi har jag inte kollat vad jag ligger i totalen, men eftersom jag inte kört mer än 5st tävlingar så antar jag att jag inte ligger så jätte bra till (inte top 3 iallafall).

Bilder kommer här. Ha det!

Lördag i Hallby:


Linda trycker på bra!
Kenta

Söndag Landehof:


Viktor, Kenta och jag värmer upp
Proffs-langaren Bosse var som vanligt på plats och stöttade med langning
Emil på sin nya Allebike. Lika snabb på den också!
Holeshot!
David pressar på bra i backen
Viktor mosar
Bilderna har farsan tagit. All cred till han för dom