Borlänge Tour

Hallojs igen. Precis skrivit en sen racerapport om Billingeracet så varför inte fortsätta med helgens tävling nämligen Borlänge Tour.

Dag 1, Prolog:

Första dagens etapp var Prolog. En bana på 7km skulle köras så snabbt som möjligt på ett varv. Vi startade med 30s mellanrum och jag startade någonstans i mitten av alla i elit fältet. Det regnade och var allmänt kallt. Gött tänkte jag, jag hade inte ens hunnit provköra banan innan så det var ju inte direkt optimalt för mig. Min start gick och banan började med en lååång raksträcka som sedan gick lite nerför, och sedan uppför. Jag körde på och det var riktigt svårt att få flyt i åkningen eftersom banan var helt ny för mig. Banan var väldigt snabb annars med många kurvor kors och tvärs som man kunde få mycket fart i. Benen var inte jätte pigga utan kändes nästan lite sega, det var svårt att ta i och det hände inte så mycket när jag väl gjorde det.
Jag körde på och kom in på en 25e plats. Inte allt nöjd med det resultatet men så är det när man inte är på tävlingsplatsen i tid.
 

Dag 2, XCO

Det gamla hederliga cross country loppet kördes på Lördagen och det var 6x7km. Sjukt lång distans då det vanligtvis brukar vara ca 60-90 min tävlingstid. Idag tog det 1:48!! Men jag kämpade igenom mig det och det kändes faktiskt ganska bra. Första varvet gick fort som vanligt och sedan lugnade det ner sig lite. Jag låg runt 20e plats och malde på i mitt egna tempo i stort sett hela loppet. Jag höll ifrån Viktor Ludvigsson som kör i samma team som mig och var ca 1min före honom i mål. Total tiderna räknas ju ihop på alla 3 etapper så räknas den slutgiltiga tiden som ens total placering. Jag var nu ca 50sekunder före honom totalt och det kändes bra inför morgondagens Criterium.
 

Dag 3, Criterium

6x3.8km var det idag. Vanligtvis brukar ett criterium lopp vara 50minuter + 1st varv, men idag var det 6x3.8km. Ganska bra uträknad så min tid var ca 60min och 1 varv tog ca 10min.
Jag fick en kass start och var nästan sist iväg. Benen var tomma på energi och jag kom med i samma grupp som Viktor. Min tanke var att bara åka med honom in till mål och sedan försöka spurta ifrån han, eftersom jag ledde med ca 50s i totalen mot honom. Men riktigt så blev det inte. på 2a varvet gick jag upp i täten (i våran grupp) och mosade på. Efter ca 2km tappade jag kedjan och kom efter gruppen. Jag försökte desperat jaga ikapp eftersom man kan ha nytta av att ligga bakom några på denna banan (en del lätta grusvägar vi körde på) då man sparar en del kraft. Men jag kom inte ikapp utan tappade snarare lite varje varv på dom. På näst sista varvet möttes vi på ett ställe och jag räknade tiden fram. 40s fick jag det till och då kände jag bara att jag måste fan börja ta i. Jag ställde mig upp och tryckte allt vad jag orkade hela varvet och lyckades komma i mål 40s efter Viktor. Detta betydde att jag spöade honom med 10s, gött!
 
Sammanfattat så var det en väldigt rolig helg i Borlänge med trevligt sällskap och roliga banor. Jag var inte jätte stark utan fick mer ta det som ett grymt träningspass helt enkelt. Nästa helg i Hjo ska jag ha revanch!
 

Ämne: Borlänge Tour

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar