Dubbeltävling i Borås

Hellow. Precis hemkommen efter 2h bilåkande från Borås. Jädrans vad sega mina ben är just nu, men kanske inte så konstigt det eftersom jag har cyklat 2dagar i rad och tagit i ordentligt..
Jag har varit i Borås och cyklat västgötacupen tillsammans med David, Viktor och Sebbe H ifrån teamet. En summering kommer här nedan:

Lördag, Dag 1:

15:45 skulle starten gå denna dag och jag var på tävlingsplatsen ombytt och klar vid 13:00. Då körde jag 2st varv på banan som jag senast körde för 3 år sedan. Jag kände igen det mesta och hittade ganska snabbt hyfsade spår. Banan var väldigt teknisk enligt mig med väldigt mycket stenar och annat stök i skogen. Några goa backar var det också bla. pulkabacken som man precis kunde ta sig upp på med 34 klinga. 6st varv skulle vi köra och jag räknade med ungefär en tävlingstid på 1h30min vilket inte var så illa pinkat med tanke på att jag körde på 1:22:26.
Det hade regnat lite innan också så rötterna och stenarna var lite extra hala, men det var bara att ta ut lite extra luft ur däckena och köra på. (jag hade ca 1.6 - 1.7bar i mina)
Startfältet för dagen var starkt och eftersom jag leder västgötacupen så fick jag ställa mig längst fram i starten. Jag tänkte att jag går upp och kör hårt första varvet som vanligt och sedan kollar hur det ligger till. Så blev det och jag var först ut ur starten. Jag tryckte på hårt i 1 varv innan jag släppte fram någon annan för att dra. Tempot blev ganska långsamt efter ett tag och jag gick upp och körde igen. Sen klantade jag till mig i en stenbacke i skogen och blev nästan ståendes. Dom andra (Fredrik Berg, David Kangas, Martin Setterberg, Michael Olsson och Dennis Wahlquist) körde om mig och jag hakade på. Jag åkte sedan med Berg och David ett tag innan jag fick släppa. Jag körde själv dom 3sista varven ungefär och hittade ett bra tempo. Benen kändes faktiskt bra idag och jag kunde trycka på bra, men man blir ju trött oavsett och jag kom i mål på en 6e plats ca 4minuter efter vinnaren Michael Olsson. Jag är nöjd med dagens resultat även om jag hade velat spöa Fredrik och David som var ca 1:30min framför mig. Bara att ladda om inför morgondagens tävling som är 6x3.7km.

Resultat ifrån dagen: idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/globalassets/vastergotlands-cykelforbund/vastgotacupen-2016/resultat-2016/resultat-boras-lordag.pdf
 
 
 

Söndag, dag 2:

Jag får återigen starta längst fram eftersom jag fortfarande leder västgötacupen men idag tänker jag att jag inte ska gå ut först eftersom jag känner mig lite seg efter gårdagen. Starten går och Viktor kommer ut först. Jag hakar på honom och han trycker på riktigt bra. Efter 200m kommer Matthias Wengelin ikapp oss som ett möte och kör om. Jag tänker mest "hur i helvete kom han fram så fort?!" eftersom han typ fick starta sist av allihopa! Sinnessjuk stark kille och han och en kille från Allebike försvinner direkt ifrån oss andra. Jag märker i första backen att det inte känns jätte bra i benen utan tänker att jag får köra mitt egna tempo för att orka. Berg kör om mig och jag hakar på. Redan där sprack planen som jag precis tänkte ut men efter något varv orkar jag inte hänga med honom mer. En annan kille kommer ikapp mig och jag hänger på honom i ett varv innan jag får släppa. Ut på 3e varvet så kommer 2st Juniorer ikapp mig som jag tänker att jag verkligen inte får släppa. Dom kör på riktigt bra i skogen och jag orkar inte. Får även släppa dessa grabbar fast med bara 50m eller så. Ut på sista varvet känner jag att jag har fått tillbaka kraft och jag kan pressa på ordentligt igen. Jag kommer ikapp Juniorerna som verkar rätt slitna och kör om dom. Jag orkar hålla uppe trycket och kommer i mål på 7e plats tror jag. Jag är inte nöjd med dagens resultat utan hade gärna velat köra lite snabbare, men det är jobbigt att köra 2 dagar i sträck och riktigt så stark verkar jag inte vara ännu. Det jag känner att jag tappar mest på var faktiskt uppförsbackarna som var mera tekniska med stenar och rötter. Jag får inget riktigt flyt i dom och orkar inte hålla uppe trycket så bra. Jag får helt enkelt träna mera på det för att lyckas.
 
Sammanfattat så är jag nöjd med helgens tävlingar och det var riktigt bra banor båda dagarna. Tekniska och riktigt jobbiga vilket jag tycker om. Något som Borås kan bli bätter på tills nästa tävling är att ha bättre vägvisning till själva tävlingsområdet (mer pilar osv) för nu var det bedrövligt dåligt. Jag såg inte en enda pil utan fick köra 100% på google maps. Något mer dom kan förbättra är bättre nummerlappar för dom som vi fick var i princip vanliga papper som blev helt förstörda så fort dom blev lite blöta.
 
 
Mer bilder kommer när jag lyckats ladda in dom från diverse kameror som använts under helgen. Ha det!


Ämne: Dubbeltävling i Borås

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar