Engelbrektsturen

Regn, regn och ännu mer regn. Det var precis vad som dagens MTB långlopp hade att erbjuda. och en 19e plats för mig.

Benen var starka idag. Det var riktigt skönt att äntligen få känna den känslan igen att man känner sig stark. Det var längesen senast.
Jag fick starta i led 1 idag vilket var bra och jag var med bra i starten. Jag var till och med uppe och låg först och drog lite i början. Kul! Sen drog täten iväg och det bildades lite olika grupper. Jag hamnade i en grupp som var ganska stor och det blev ganska utdraget, men jag höll mig hyfsat långt fram och mosade på bra. Efter ca 15km in i loppet så fick jag en punktering på framhjulet men som tur var så tätade vätskan den ganska fort och jag kunde fortsätta loppet. Viktor var med i princip hela tiden och det var kul att ligga och pressa sig mot honom hela tiden också. Men efter att ha legat på rulle väldigt länge och fått 1kg grus i ögonen så gick jag upp först i våran klunga i en uppförsbacke och tryckte på lite extra. Jag fick då en lucka som jag utvidgade ännu mera i skogspartiet som var precis efter backen och kom ikapp 2st åkare. Det var ca 20km kvar till mål nu och vi höll ihop hela vägen. Min totala tid blev 2:32:32 och jag blev 19e i elit klassen och 29a totalt. Det är jag grymt nöjd med och det var ca 16min efter vinnaren Mr Wetterhall som segrade med en och en halv minut.
Sammanfattningsvis så var det ett grymt race som var sjukt skitigt (vilket ni lär se på kommande bilder) och det var riktigt snabbåkt. Nu är det uppladdning inför nästa helg då jag ska köra ett lopp i Motala. Ha det!

Resultat: maloo.se/NeptronTimingSPA/#/engelbrektsturen2015/?sortOrder=Place&raceId=100&page=0&pageSize=25

Rutt: www.strava.com/activities/354657760

Stort tack till farsan och bosse som var med som vanligt och hjälpte till med langningen och allt runt omkring.

Låg brevid den svenska mästaren i XCO i början av loppet och mosade