Ett felfritt långlopp

Hallå igen.

Idag har jag kört långlopp, Ränneslättsturen. 78km i Eksjö som skulle avverkas och fort gick det.
Min taktik inför dagen var att gå upp högt i täten och sedan försöka åka med där. Vanligtvis har jag försökt vara på top20 åtminstone men idag tänkte jag försöka vara med i top5 hela tiden. Den taktiken visade sig vara bra och några minuter efter att starten hade gått var jag med längst fram i fältet. Det var inte riktigt lika oriligt såpass långt upp som det brukar vara nere vid 20 placering men jag fick ta några förningar som var ganska tunga dock. Det var absolut värt mördan och efter första loopen (ca 20km) var jag med i tätgruppen. Det var många allebikare där framme och det dröjde inte långt för än Emil Lindgren och Dennis kom iväg. Kvar var då jag, Lucas Eriksson (som gjorde ett grymt dragjobb), Fredrik Ludvigsson och en kille till som jag inte kommer ihåg namnet på. Efter några kilometer in på loop2 får den sista killen släppa och kort därefter gör Lucas ett ryck. Det går så sjukt fort att jag halkar efter lite och tvingar släppa dom. Jag inser nu att jag har tappat min vattenflaska och har inget att dricka, fasen. Efter att ha kört själv någon minut kommer Micke Olsson ikapp mig och jag tänker att jag ska försöka hänga på honom. Jag förstår att han vill upp i täten och givetvis vill han inte ha med sig mig, så han trycker på ordentligt. Jag lyckas gå med en stund men får släppa igen. Jag lägger mig och kör på ett hyfsat högt tempo och det känns helt okej. Johan Noren kommer lite senare ikapp mig och jag hakar på honom. Jag får även en klunk vatten vilket var en räddare i nöden, tack som fan Johan. Han är stark och vi kommer ikapp Lucas och Fredrik igen. Jag befinner mig nu i andra gruppen där det är jag, Lucas, Fredrik och Johan. Lucas gör det mesta av dragjobbet och jag åker mest med känns det som. Jag gör en liten krash i skogen och tappar klungan med några meter, men jobbar snabbt in det igen. Benen känns lite mera stumma nu och jag har krampkänningar. Ute på loop 3 efter 57km gör Fredrik och Johan ett ryck. Varken jag eller Lucas orkar gå med och får se dom båda försvinna. Vi sammarbetar sedan bra för att hålla ett så högt tempo som möjligt in i mål och Lucas känns riktigt stark, jag däremot har kramp så det skriker i lårena. Med ca 4.5km kvar i ett litet motlut så glider Lucas ifrån mig och när han väl märker det så ökar han ytterligare lite (kändes det som). Jag blir ifrånåkt som ett möte och nu är jag riktigt trött. Jag tänker hela tiden att jag ligger på 7e plats och måste behålla den in i mål, så jag trycker på så gott som det går men det händer inte så mycket. Med ca 600m kommer Michael Flockhart ikapp mig och kör om som ingenting. Jag orkar inte hänga på han alls och rullar i mål som 8e man. Jag är ändå riktigt nöjd med dagen och hade riktigt bra ben idag. Det är det bästa långloppet jag har gjort någonsin och det känns verkligen som att träningen har gett ordentligt i år. Det får jag rikta ett stort tack till Stefhan på 30K i Skövde, eftersom det är han som lägger upp mitt program. Riktigt skoj faktiskt!

Nu ska jag försöka ladda om så gott som det går inför på Tisdag då jag ska köra kortbane SM i Borås (landsväg). Vi får väl se hur det går.....

För er som gillar siffror så kommer här dagens värden. Inget pulsband idag då jag glömde det hemma, hade annars varit kul att se. 258W i snitt under 2:48h, och 284W NP.

Strava: www.strava.com/activities/1063928847

Resultat: results.neptron.se/#/ranneslattsturen2017/?sortOrder=Place&raceId=99&page=0&pageSize=25

Bilder, de är både ifrån farsan och Johan Åberg Levin, kolla in fotoalbumet ifrån idag på länken nedan
www.facebook.com/pg/AbergLevinPhotography/photos/?tab=album&album_id=434544490260545

Ämne: Ett felfritt långlopp

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar