Lerigt värre

Precis, lerstensturen. Det var inte bara årets längsta race utan även årets Lerigaste och jobbigaste!

Bockstensturen har gått av stapeln och jag var på plats. 06:00 på Lördag morgon var det avgång ifrån Hjo (jag samåkte med dom) och jag sov nästan hela vägen ner till Varberg. Starten för årets jobbigaste race Bockstensturen var 11:00 och vi hade gott om tid på oss.

Väl när vi var där så hämtade vi ut nummerlapparna och gjorde oss redo. Jag har sedan tidigare lopp (Finnmarksturen) seedat upp mig till startled 1 så att jag hade ingen vidare brodska med att lägga in cykeln i fållan men däremot dom andra i fålla 2 (Viktor) fick vara lite mer allerta. Och precis när fållorna skulle öppna så började det att SPÖ regna! Som tur var så satt jag i bilen och väntade men alla andra blev garanterat rejält blöta.

Till loppet. Jag startade någonstans i mitten av fålla 1 och var med bra i starten. Tyvärr så var det väldigt flummigt i början i stan och masterbilen åkte nästan fel på ett ställe!! så det blev ett stopp mitt innan en kurva. Tråkigt men samma för alla. Sedan bar det iväg igen.
Det gick ganska lugnt i början genom stan och den första biten på asfalten och jag låg med bra. Väl in på första grusvägen så drog det ut lite på klungan och alla åkte i 2led på en grymt blöt och lerig grusväg. Killen framför mig (inga namn nämnda...) vinglade till ordentligt och klippte mitt framhjul med sitt bakhjul vilket resulterade i en krash för mig. Jag tappade oerhört mycket på täten eftersom min cykel lade sig mitt i spåret och jag kunde inte få tag i den eftersom det kom cyklister precis överallt. Tillslut hoppade jag in och kom på cykeln och då var det bara att börja jaga ikapp. Efter en liten stund var jag ikapp 2:a klungan och låg med bra tills jag kände att vänstra vevarmen började att lossna. Jag blev genast sjukt less eftersom det inte är första gången den lirkar upp sig och jag var tvungen att stanna lite längre fram för att dra åt den.
Jag tappade klungan och många cyklister åkte om mig och när jag väl var klar så var det bara att ta upp jakten igen. Jag tänkte att "jag tar i som fan för att komma ikapp klungan nu så får det gå som det går sen" och det gjorde jag. Jag kom ikapp 3e klungan (tror jag kan ha varit 2a) och låg med där en stund. Sen kände jag mig stark så jag drog ifrån den klungan och körde solo. Och det gjorde jag i ca 4, 5 mil tills jag kroknade totalt. Jag hade bränt mig redan i början och det straffade sig nu med 3mil kvar. Och det blev inte bättre av att det spöregnade och var väldigt kallt hela tiden för att det gick åt väldigt mycket energi till att bara hålla värmen. Får bli att dricka varm blåbärssoppa nästa gång det blir piss väder (tack till Johan för tipset).

Jag lyckades rulla i mål på 4:29:19 som var ungefär 40minuter efter vinnaren Michael Olsson och det är ett resultat som jag verkligen inte är nöjd med. Men det jag får vara nöjd med är att jag hade enormt starka ben och orkade dra ikapp i början och sen att jag tog mig i mål. Det var nära att jag bröt men jag lyckades mosa på den sista biten när det sved som mest.

Fokus nu är på nästa helgs tävlingar i västgötacupen i Hallby och Mölndal. Jag väljer att köra dom istället för långlopps-SM dels för att jag satsar mera på xco och dels för att jag har chans att göra bra resultat ifrån mig och samla poäng. Ligger just nu 9:a i totalen vilket är kul och det vore ännu roligare att komma ner någon placering. Men vi får se hur det går.

Jag måste även passa på att tacka Hjo killarna som ställde upp och körde bussen ner och hem och även Susanne för langningen. Stort tack till er! Utan langning hade det varit ett ganska segt race ;-)

Har inte hittat några bilder ifrån tävlingen så om någon vet vart det finns så skriv gärna i en kommentar eller maila mig. Tills vidare får ni ha det så gott.

Hejs