Lida Loop

Halloj. 

Igår tävlade jag igen och denna gången var det ett långlopp, Lida Loop i Stockholm. Vi åkte upp dagen innan på Lördagen för att teståka delar av banan. Loop 2 körde vi (jag, berg, viktor och sebbe h) och underlaget var riktigt bra, torrt och fint. Man förstod genast att morgondagens tävling skulle att gå snabbt.

Tävlingsdax. Jag åt en stadig frukost bestående av gröt, ägg och smörgås och tog mig sedan mot tävlingsområdet. Ca 90min innan start var vi där och gjorde oss i ordning. Jag värmde upp i ca 30minuter innan jag slängde in min cykel i första startfållan. Jag var lite sent ute för att få den bästa platsen men fick ändå en skaplig plats långt fram. Starten gick och vi dundrade iväg. På detta loppet går starten upp för en slalombacke och farten sattes direkt av Sebastian Olsson ifrån Skövde som var först upp. Jag var med bra upp och låg med bland dom 30 främsta. I princip hela första loopen låg jag med runt denna placeringen och in i skogen så tappade jag. En Klunga 2 bildades hyfsat fort bestående av mig och ca 15 andra tror jag.. Vi körde för att jaga ikapp men det gick inte. Ut på loop 2 pressades det på i en bra fart och jag började känna lite att det kanske hade gått lite för fort. Jag fortsatte att tryca på i skogen och kände att jag ändå orkade gå med eftersom loop 2 är ganska teknisk med mycket stenar och rötter, Jag fick bra flyt och kunde spara lite krafter. En kille vurpar framför mig och jag + Johan Noren blir ståendes. Vi tappar klungan som flyger ifrån oss och börjar jaga ikapp. Jag orkar inte riktigt hålla uppe farten så Johan går upp och drar. Efter ett tag så orkar jag inte mer utan får släppa Johan som efter en stund kommer ikapp klunga 2. Jag kör på i mitt egna tempo in till varvning och hör att det är 2st bakom mig. Jag släpper fram dom för att jag inte känner för att ligga först mer utan lägger mig bakom istället. Tempot just nu är inte jätte högt utan det går ganska lagom. Efter en stunds mjölk åkande blir vi ikappåkna av några stycken starka H40 åkare som vi hänger på. Tempot är medelhårt enligt mig och jag får kämpa på bra för att orka hänga med i backarna, men klarar mig precis varje gång. Jag åker med hela vägen in till det är 200m kvar till mål där jag får släppa gubbarna i sista uppförsbacken. Jag kör i mål på en 24e plats totalt på tiden 2:23:20 endast 7:31 efter vinnaren Michael Olsson. Jag kapade min tid ifrån förra året med 10minuter vilket jag är grymt nöjd med. Men konkuransen har blivit mycket hårdare i år märks det, för förra året kom jag på 23e plats trots att jag var 17minuter efter vinnare. Kul!
Summerat så var det en riktigt rolig tävling. 2a loopen är grymt rolig och har man krafter där så kan man gå ifrån ordentligt. Som vanligt är jag besviken på mig själv för att jag inte orkade gå med 2a klungan. Jag känner typ som att "varför tog jag inte i mer och hängde med??!". Men när jag tänker efter så tog jag fan i så mycket jag bara orkade, och det gick verkligen inte. Så jag borde inte vara besviken, men är det ändå lite.

Strava: www.strava.com/activities/606970596

Det laddas nu om för nästa helg då det är tävling i Borås. Denna gången är det XCO och jag hoppas att kunna göra ett grymt resultat och hamna på pallen. Vad tror ni?

Resultat ifrån Lida Loop finns här: live.eqtiming.no/30333
 



Starkeman Sebastian Olsson fick stå för teamets bästa resultat, en 19e plats totalt 1:15 före mig. Snart är jag ikapp!

Jeppman ser plågad ut. Han slutade förresten på en grym 17e plats, stark!


Fredrik aka. Biffen Berg körde i mål på en 9e plats och var som vanligt grymt stark

Ämne: Lida Loop

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar