Nästa gång går det

Hallå. Ännu en tävling är körd och denna gången har det varit ett långlopp. Finnmarksturen till och med.

Jag har testat ett lite nytt upplägg innan denna tävling, nämligen att vila 2st dagar innan tävlingen. Har inte vilat 2dagar i rad sedan i vintras tror jag så det skulle bli spännande att testa. Annars brukar jag köra ett väckningspass dagen innan tävling på ca 1h med några intervaller i. Det har faktiskt funkat bra det senaste. 
Några timmar innan start är det dags för frukost, det blir som vanligt gröt, ägg och macka. Bra start på dagen (hatar gröt förresten).

Jag kör en klassisk uppvärmning med några intervaller och kommer igång. Kroppen känns lite seg och jag får upp pulsen väldigt lätt. Brukar vara ett tecken på att jag är utvilad. Jag lägger in cykeln längst fram i startled 1 och går och snackar med mina konkurrenter. Några minuter innan start kliver jag in i fållan och är nästan längst fram (några står framför i led 0). Starten går och jag är med. Jag ligger i princip längst fram bakom motorcyklarna till första backen kommer. Jag går bakåt några placeringar (ca 15e plats nu) och åker med upp för backen. Det känns bra! Pulsen ligger jävligt högt men skit samma tänker jag, känslan är bra. Första nerförsbacken kommer och 2st personer krashar. Det är Flockhart och någon mer från team ormsalva som går ikull. Jag väjer undan lite men klarar mig från att ramla. Det är jävligt stenigt i backen och efter en stund känner jag hur kedjan lossnar från framdrevet. NEEEJ, inte nu. Jag försöker få på kedjan i farten men det studsar för mycket. Jag måste stanna för att få på kedjan igen och blir omkörd av en jäävla massa cyklister. Jag tappar direkt lusten för att ens fortsätta men kör ändå vidare. Jag får ta i ordentligt för att komma ikapp framförvarande klunga men det går tillslut. In i första skogspartiet blir det tvääärstopp. Jag ser Viktor ca 100m framför mig och får tillbaka lusten att kötta vidare. Jag försöker komma ikapp men det går inte köra om och han försvinner bort. Efter det är vi en hyfsat stor klunga som mosar på. Vi är några stycken som går runt och tar förningar och jag känner att vi inte kommer komma ikapp dom som är framför. Vid ABB verket så gör jag ett ryck i uppförsbacken. Jag går ifrån dom andra och mosar på i ca 30minuter i ett riktigt högt tempo. Det känns bra och jag kan trycka på bra hela tiden! Jag kommer ikapp Loket Sebbe och låter honom hänga på i tåget. Han är ganska krokig och får släppa efter en stund. Jag kör vidare och blir ikappkörd av Stefan Carlsson. Han har ett grymt högt tempo som vanligt och jag orkar inte hänga med så länge. Jag släpper honom och blir snart ikappkörd av några starka h30 åkare bla. Jag tänker nu att det är kört att komma ikapp några andra utan för istället försöka ladda om för spurt. Med 2mil kvar till mål känner jag hur krampen börjar komma i benen. Nu kör jag så smart jag kan och tar inga förningar eller går inte på några ryck. Benen lugnar sig och jag kan trycka på igen med 6km kvar till mål. In mor spurten så är vi 3st som kommer göra upp om det. Jag är på 3e plats och trycker på för att komma om de andra. Johan Lindbom tar hem våran spurt och jag kommer nästan förbi honom, för nöja mig med en 2a plats helt enkelt. 
Summerat så hade det nog kunnat gå riktigt bra idag för formen var riktigt bra. Jag är lite osäker på om det var att jag hade vilat 2dagar i rad eller om jag helt enkelt bara var stark idag, jag vet inte riktigt. Till nästa race (cykelvasan) så kommer jag nog inte att vila 2 dagar igen. Vi kanske ses där?

Resultat ifrån dagens lopp: finnmarksturen.com/wp/wp-content/uploads/2016/08/Resultat-Finnmarksturen-2016.pdf

Calle körde sin första MTB tävling nu i Finnmarksturen, värt en egen bild för honom. Annars kör han bara landsväg, hoppas han kör mera mtb i framtiden :)

Ämne: Nästa gång går det

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar