Sen sammanfattning av cykelvasan

Nu, äntligen, kommer en liten sen sammanfattning av cykelvasan. Bara sådär 2 veckor efter tävlingen...

Cykelvasan gick bra i år. Jag är rätt så nöjd (inte hel nöjd..) med min 91a plats. 
Jag var ute i sista sekund och skulle köpa en biljett när jag såg på facebook att en cyklist i hjo gav bort sin startplats, så jag skrev till han och fick den. Stort tack till Jyrki som gav bort sin plats till mig.

Eftersom jag körde bra på finnmarksturen så fick jag starta i led 1 och var med bra i starten. Tack till farsan som var nere vid starten och lade in cykeln längst fram i led 1 vid 0600 medans jag låg och sov..

Starten gick och jag var med bra. Det gick inte jätte hårt upp i första backen och det bildades en stoor klunga. Folk körde om som vildar för att ta placeringar och jag var ganska passiv med att köra om så jag hamnade någonstans runt 70e plats. Vid mångsbodarna började klungan att spricka upp lite och det blev som ett dragspel. Jag kom inte med i första klungan eftersom jag var för långt efter för att göra det och det bildades en 2a klunga som jag åkte med i. En bit in i loppet så kroknade jag lite och fick släppa på tempot. Jag var ändå med ganska bra men nu tappade jag lite tid. Viktor (min stora kombatant) kom ikapp mig och jag hakade på honom. Vi körde riktigt fort och tog placeringar, men sen körde jag fel (sorry för det) och viktor + några mer hakade på. Det var efter ca 40km tror jag och vi svängde vänster ner på en asfaltsväg istället för att fortsätta på grusvägen som tydligen var rätt väg. Som tur var så fattade jag ganska snabbt att det var fel och vi vände och kom på rätt spår igen. Efter en stunds hårt körande själv så kom jag ikapp klungan igen och det kändes gött. Lagom när jag var längst fram i klungan igen så hoppade kedjan och jag var tvungen att stanna för att få på den igen. Klungan svishade förbi och jag fick än en gång jaga ikapp. Jag kom ikapp och då var det dags för en vurpa. Jag ramlade i en grässväng när jag skulle köra om lite folk och tappade klungan en 3e gång! 
Jag började bli ganska trött på att jaga ikapp men tog i som bara fan och körde på. Det tog ca 15min innan jag var ikapp igen och då släppde den bakre delen den "stora" klungan och jag var hur missnöjd som helst med det., för där fick jag stanna och orkade alltså inte jaga ikapp den större klungan.
Vi var 6st pers som jagade på och 3 av oss (jag, Viktor och en till) rullade runt och drog medans resterande 3 låg ibak och vilade. Dom hade tydligen kramp och orkade inte dra, men vem hade inte det?

Målet närmade sig och det hela skulle avgöras i en spurt mellan mig och Viktor. Jag tänkte att jag låter honom starta spurten sen tar jag hans hjul och kör om i det sista. Och så blev det....typ...
Viktor startade spurten alldeles för tidigt och rökte sig ganska fort, och så kom en gubbe och körde förbi som faan och jag hängde på hans hjul och kom om Viktor. Gött! Det var mitt stora mål med vasan om jag inte orkade gå med tätklungan vilket jag inte gjorde. Så jag är rätt nöjd ändå. Jag rullade in på 2:55:38 och det är min bästa tid hittils. Men nästa år ska det bli bättre, och då ska jag vara med bra ifrån starten och inte "fega" i början utan hålla en bra placering.

Annars tycker jag att det var ett bra arrangemang. Förutom att vi körde fel och där många andra också hade kört fel vad jag fattade det för (ex Jenny Rissveds) så var det bra. Vi ses nästa år!