SM är över

Hallojs läsare. Nu kommer det officiella inlägget för min SM helg. Varsegoooda

XCE Torsdag

Tidigt åker vi hemifrån Tibro mot värnamo för att köra sprint SM i mountainbike. Klockan är nog 06:30 när vi åker. Väl vid tävlingsområdet så är starten försenad med 1h, okej tänker jag, det är lugnt. Jag värmer upp med några spurter som ska likna sprint kvalet så mycket som möjligt och det känns helt okej i kroppen. Jag kör kvalet vid ca 11:00 och får till ett hyfsat lopp. Banan i år passar inte mig för 5öre eftersom den mestadels är oteknisk och platt. Hade jag fått bestämma så skulle jag gärna kört en extremt teknisk bana med någon backe. Kanske nästa år?
Hur som helst så har dom problem med tidtagningen verkar det som och vi får gå och vänta på våra tider i nästan 5h!! WWow, grymt läge. Men det gör inte så jätte mycket eftersom vi då får chansen att kolla på dom andra som tävlar. Jag får iaf 13e bästa tiden och går vidare till kvartsfinal. Jag möter där Mattias Wengelin, Gustav Larsson och Martin Eriksson. Starka grabbar men jag går in med inställningen att jag iaf kan komma 2a och gå vidare.
Starten går och jag är med precis bakom Wengan som planerat. In i första kurvan så står det en funktionär med armarna rakt upp i vädret och vrålar "Stannaa!". Vi alla tvärnitar och lyckas stanna i tid. I Tidigare heat har Martin Sätterberg dragit omkull och ligger fortfarande kvar på banan verkar det som? Vi får rulla tillbaka och göra en omstart.
Denna gången får jag inte till det lika bra som gången innan och kommer ut som 3a bakom Wengan och Martin Eriksson. Jag är med precis bakom till första lilla backen där jag slinter några gånger med bakhjulet får en lucka till wengan/martin på ca 10m. Jag orkar inte ta ikapp denna luckan på tillbakavägen utan rullar in som 3a. Baam, jag är ute ur leken. Missnöjd men ändå lite nöjd, jag menar jag gjorde bättre ifrån mig än förra året då jag krashade i kvalet.
Dagens vinnare blev Johan Widen, 2a Wengan och 3a David Kangas. Grymt impad av Kangas som visar en grym form just nu!
Resultat kvalet XCE: www.mountainbikesm.se/wp-content/uploads/2016/07/Resultat-Herr-Elit.pdf
Resultat finalen XCE: www.mountainbikesm.se/wp-content/uploads/2016/07/Resultat-Final-XCE-HerrarDamerElit.pdf
 

Erik Zälle kör starkt !

Nöjda kvänums grabbar

Diesel-gustav är lite seg i starten, men jädrans stark!
 
 
XCO, Lördag

Jag har laddat om batterierna för en lång dag på banan. 6x6km ska köras på en mer teknisk bana än gårdagen och jag är taggad. Jag tar ett testvarv innan damerna kör och det känns riktigt gött. Kan bli bra detta!
Jag och Viktor kör en uppbärmning tillsammans bestående av några intervaller, 3x3min för mig för att komma igpng. Det känns som sagt bra och jag är taggad på ett 2h race! 

In i startfållan så har jag nummer 33 vilket betyder att jag får stå typ sist. Gött tänker jag, tur att vi ska cykla i 2h så man har tid att komma ikapp.
Starten går och killen framför mig fipplar till det lite vilket resulterar i att jag som kommer bakom får i princip stanna. Vi kommer efter och det är bara att börja jaga ikapp (detta är på startloopen). Ner för en backe 100m senare blir det trångt och en annan snubbe framför mig vinglar ner i ett dike och tappar balansen lite, och åker ut i banan där vi andra kommer. Jag kör in i honom och det är tvärstopp. Ingen slog sig och vi jagar vidare. In i första skogspartiet så kommer vi ikapp dom andra och jag är typ sist. Jag jagar positioner och det känns bra i benen! Ut på andra varvet känns det fortfarande bra och jag plockar ännu några placeringar. På 3e varvet så är jag nog någonstans runt 18e placering och jar precis kommit ikapp 2st andra. Jag lägger mig bakom en stund för att vila. Lagom efter slalombacken i en kurva så smäller det till. BAAM, mitt bakdäck kränger av fälgen. Innan jag hinner stanna så får jag höra det där sköna ljudet när en karbon fälg går emot sten och grus, mmmmmh. Jag stannar och upptäcker då att däcket har krängt av. Ventilen till däcket har gått av helt och det finns inget att göra för att kunna cykla vidare. Jag börjar springa. Även fast det är typ 3km till depån där farsan står med extra hjulen så springer jag. Efter en stund så kommer jag på att det inte är någon ide att springa vidare. Dom första kommer snart att komma ikapp mig ändå och jag kommer aldrig hinna i tid. Jag fortsätter ändå att springa tills Wengan och lindgren kommer ikapp mig. Då är det kört. DNF för min del idag, FAN DÅ! Varför kan inte grejerna hålla någon gång för? Det är så tråkigt när sånna här saker händer med materialet, jag menar jag hade hellre väggat efter 90min och vetat att jag helt enkelt inte är starkare än vad jag är än att något ska gå sönder. Shit happens..
Jag laddar om inför nästa helgs tävling i Norberg, Engelbrektsturen där jag förra året kom 27a. Det ska vi slå detta året tycker jag.
Resultat XCO: www.mountainbikesm.se/wp-content/uploads/2016/07/Resultat-Herr-Elit-och-Dam-Elit-XCO_SM_20160716.pdf
Här kommer det bilder:



Alla bilder tagna av farsan, Cred till han för det!
Om ni har några bilder på mig eller någon annan skövde åkare så får ni gärna höra av er här på bloggen i en kommentar :)

Buhuuu

Ämne: SM är över

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar