Svenska mästerskapen i Cykelcross

Då var det dags igen, Svenska mästerskapen i Cykelcross. Eller dags igen, jag har ju faktiskt aldrig deltagit i det förut men idag var det första gången. Bosse och Farsan gjorde mig som vanligt sällskap ner till Eksjö där tävlingen hölls. Samma ställe som Ränneslättsturen går på sommaren.
På plats kikade jag på banan givetvis, tjejerna körde samtidigt och jag försökte kolla lite spårval och så. Efter dom var klara teståkte jag och märkte direkt att det var en del isiga fläckar på banan. Jag hittade lite bra spår och kände att jag fick hyfst flyt runt banan. På ett ställe kände jag dock att jag inte visste hur jag skulle köra eftersom det var rätt halt och svårt, men det tänkte jag att det löser sig på första varvet.
Jag har inte tidigare samlat på mig några UCI poäng och fick därför starta i princip sist. Seedningen bygger på det och swe-cup poäng om jag inte har helt fel. Hur som helst. Starten går och tempot sätts högt, jag har som taktik att inte gå ut allt vad jag har för att typ gå med i täten, för jag vet att jag inte kommer orka det. Dock så infinner sig tävlingsdistinkten direkt och jag försöker köra fram mig så långt som möjligt. Vid en bro som man ska springa upp för så blir jag lite trängd i nerfarten och slår i armen som fan i ett räcke. Det gör rejält ont och jag får lite svårt för att greppa styret. Jag biter ihop och kör vidare. Känslan är bra och jag kör om och kommer ikapp cyklister hela tiden. Jag ramlar vid ett tillfälle på det där svåra stället som jag inte visste hur jag skulle köra på riktigt, men kommer snabbt upp och fortsätter mata på. 
Ut på sista varvet så ligger jag på 12e plats. Jag har precis kört om Erik Gunnarsson som jag har tävlat mot tidigare i sommar fast på mtb. Han verkade lite krokig och jag tog chansen och körde om. Jag är nu ikapp dom 2 som ligger 10a och 11a. Efter en lång raka som jag tagit ut mig ordentligt på så kör Erik om. Jag försöker hänga på och ut på upploppet får han en liten lucka som jag inte kan komma ikapp. Vi kommer inte ikapp dom andra och jag kör in på en 13e plats. Jag gjorde ett riktigt bra lopp tycker jag men är såklart inte riktigt nöjd. Hade jag kommit top10 som bara var 7sekunder ifrån så hade jag fått UCI poäng, vilket hade varit riktigt fränt. Men det blir något att jobba på tills nästa år.

Farsan har tagit bilder, här kommer de:

Damerna

 

Herrarna




Wengan gör en fin vurpa, han kom förövrigt 5a. Svensk mästare bland herrarna blev David Eriksson.

Jenny Rissveds tog hem damernas kamp idag. Utöver det så fick hon 500kr böter för att hon inte tävlade i klubbkläder (Falu ck). Jag fick faktiskt också 500kr böter idag, fast det var inte för att jag inte körde i klubbkläder utan för min bil stod parkerad på en besöksparkering. Fan

Resultat damerna: www.indta.se/api/v1/fil/bilagor/83708164-f2e9-49c7-b017-23c3365113c8/resultat_lordag_damsenior.pdf

Resultat herrarna: www.indta.se/api/v1/fil/bilagor/33a5ae75-9ae2-41de-910c-3883e51e4e1c/resultat_lordag_herrsenior.pdf

Ämne: Svenska mästerskapen i Cykelcross

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar