Tävlingspremiär på racer, Göteborgsgirot

Risk för mycket text finnes i detta inlägg så läs på egen risk.

Som rubriken säger så var det tävlingspremiär på landsväg för mig nu i helgen. Göteborgsgirot GP lopp som var på fredagen och Göteborgsgirot linje 140km på Lördagen. Jag var taggad innan och benen kändes bra. Bra form nu!

Göteborgsgirot GP

Det kom att vara första gången detta GP loppet arrangerades och jag var taggad. Jag hade aldrig kört ett GP lopp innan så jag frågade om lite tips ifrån klubb och lagkamrater. Jag förstod då ganska snabbt efter att ha hört deras tips att man måste vara med långt fram hela tiden för att inte bli avhängd. Ju längre bak man ligger desto större lucka blir det mellan täten och dig, och då får man dra igång väldigt mycket och hårt efter varje kurva för att komma ikapp täten.
Jag och Erik Lundell representerade Skövde denna gången vilket var kul. Vi provkörde banan och värmde upp ca 10 varv innan starten gick. Först blev dom stora lagen framropade till starten och sist Skövde CK. Redan nu kände jag att det kommer bli jäävligt jobbigt att köra upp sig till toppen av fältet (ca 40st anmälda tror jag). Starten gick och farten drogs upp direkt. Banan kördes mitt i Göteborg vid avenyn och bestod av 8st kurvor och 1st rondell. Jag var nästan sist ut som tänkt men körde på som fan. Jag kom ganska snabbt uppåt i fältet vilket kändes riktigt bra, och efter ca 15min var jag uppe i täten som planen var. Emellanåt gick det ruggigt fort och sedan släpptes det lite på tempot när ingen ville gå fram och köra. Mina ben kändes grymt starka och ut ur en kurva så gick jag upp i täten och drog. Det kändes riktigt grymt att ligga först och gasa på som faan men jobbigt var det. Efter 1varv i täten släppte jag på tempot och lät dom andra köra förbi. Hela tiden efter varje kurva så var det spurt och max igångdrag för att hänga med, så det var ett sjukt jobbigt lopp. Men det passade mig nog bra tror jag. Efter ca 30min så lossnade mitt bakhjul och jag var sjukt nära på att ramla, men redde upp det. Jag fick stanna lite senare för att dra åt skiten och då var det kört att komma ikapp igen. Jag körde då runt 1 varv i lugnb fart och klev sedan av banan riktigt besviken. Fan, det kändes ju som om jag hade kunnat gå med hela loppet (50min+3varv). Banan var 1km lång och riktigt intensiv och snabb, med kurvor som det var kullersten i och kanter. Enormt roligt! En DNF blev det för mig idag och jag var givetvis missnöjd med att mitt hjul lossnade, men så blir det när man inte nyper åt grejorna ordentligt. Dags att ladda om för morgondagens lopp!
183 i snittpuls under loppet och 199 som max. Högsta jag någonsin har haft!! Så jobbigt var det nog allt
Strava: www.strava.com/activities/567492815
 
Jag filmade dagens lopp också. Den kan ni se på länken här nedanför:
 
 
 

Göteborgsgirot 140km

Då var det dags för linjeloppet. 140km runt om Göteborg som bestod utav 1200hm. Starten gick och de första 3km ungefär var det masterbil som guidade oss ut genom Göteborg, sen var det full fart påt. Jag körde fram mig så jag var med hyfsat långt fram i klungan runt top30 och åkte med. Dom stora lagen ryckte och försökte få lucka på oss andra en hel del och tillslut gick några stycken loss. Jag märkte inte riktigt detta eftersom jag låg mitt i smeten så jag kunde inte gå med, som jag hade tänkt göra ifall jag fått chansen. Vi blev då en grupp som körde på och efter en stund var jag längst fram och kände lite på farten. Eftersom dom stora lagena som var med hade varsin gubbe i utbrytningsgruppen så var det ingen som ville dra i klungan direkt, och farten blev då ganska långsam. Det rycktes en del då och då men ingen kom riktigt loss. Jag åkte med första klungan hela loppet runt och vid 2st tillfällen blev vi vinkade fel av flaggvakter och körde fel. Vi fick vända och tappade massor på dom som lyckades reagera och köra rätt. Ganska segt, men så var det. Väl in mot stadion så blev jag och några stycken återigen vinkade fel så vi kom på fel sida av vägen in mot spurtrakan, och kunde då inte spurta. Riktigt segt eftersom det var spurten man hade legat och sparat sig lite till i stort sett hela loppet (eftersom ingen ville försöka komma ikapp den utbrytande klungan). Jag är ändå nöjd med dagens lopp och min 24e plats i Elit klassen, men det hade varit kul att vara med om spurt uppgörelsen i första klungan. Får spara det till ett annat race helt enkelt.
 

Ämne: Tävlingspremiär på racer, Göteborgsgirot

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar