Tävlingspremiär

Tjena bloggen. Nu var det äntligen dax! Årets första tävling har smällt av stapeln och det var hur sköj som helst! Här kommer en sammanfattning av dagen som gått.

Om tävlingen:

Det kom att vara första gången jag kör Varbergs MTB Meeting och jag hade innan kollat lite på youtube hur banan såg ut.
Det var lite svårt att hitta till själva tävlingsområdet tyckte vi eftersom det var dåligt pilat ifrån centrum (som det stod att det skulle vara pilat ifrån på hemsidan) men tillslut hittade vi med hjälp av google maps. Väl framme så parkerade vi väldigt nära starten ändå och det tyckte jag var bra. Jag teståkte banan och den var riktigt rolig! En ganska snabb teknisk bana med mycket kurvor och smala/snabba partier. Några dropp hade byggts upp också och ett och annat hopp. Inte så mycket backar men var riktigt najs ändå. Passade mig perfekt!
 

Mitt lopp:

Jag körde i Elit klassen som jag kommer göra resten av tävlingarna i år och eftersom det var första tävlingen så var startordningen lottad. Jag fick starta i första ledet (4pers i varje led) vilket var bra. Jag valde innerspåret eftersom det först var ca 50m raksträcka som sedan gick in i en vänsterssväng följt av en höger. Jag fick en bra start och var 2a in i svängen precis som planerat. Erik Gunnarsson var först ut på varvet och jag lade mig bakom honom. Första varvet gick bra och jag tyckte det var ett bra tempo, så jag låg inte riktigt på max och körde. Fredrik Berg var uppe och drog till största delen innan jag fick ta över ut på andra varvet. Jag tryckte på hyfsat hårt i dom tekniska svängarna och fick en liten lucka på bakomvarande (David Kangas, Fredrik och Erik). Efter ett stenrös så tappade jag kedjan och fick stanna för att sätta dit den. Berg punkterade samtidigt då men tog sig till teknisk Zon och bytte hjul. Sen var det bara att köra på, just nu låg jag 3a. Jag mosade på och sedan tappade jag kedjan igen (på samma ställe på varv 3) FAAAN tänkte jag. Jag tappade ytterligare lite på Erik som var i ledning och försökte jaga ikapp men vi höll ungefär samma tempo. Ut på 4e varvet låg jag 2a och började känna att jag hade kramp i framsida lår, jag fick släppa lite på tempot för att återhämta mig ifrån krampen och sedan tappade jag kedjan igen. Vafan händer eller? Samma ställe givetvis. David Kangas hade då också punkterat så glappet ner ifrån mig till 3e platsen var ganska stort. Påt igen bara och på varv 6 så kändes det bättre i benen igen. Jag var då ca 1min20s bakom Erik och jagade på dom sista 2 varven. I mål var jag 59s bakom Erik vilket jag fick vara nöjd med. Men jag är ändå besviken, jag hade velat vinna årets första race! För övrigt så var det ett bra och roligt race och jag är nöjd med min insats. Inga punkteringar (göttt) eller krasher för min del vilket är gött. Tyvärr så krashade Viktor i det stora droppet igår när han tränade på banan och slog i axeln rejält. Inget brutet enligt källor men han kunde inte köra racet idag. Riktigt tråkigt och jag hoppas att det inte blir något allvarligt med hans axel så han kan komma igång med tävlingarna. För om det är någon som är taggad på att tävla nu så är det han!
Tills nästa helg får jag ta och införskaffa mig en kedjestyrare så att kedjan inte hoppar för det får inte hända igen! Förövrigt så hade jag 178 i snittpuls under loppet, som tog 1:14:10. Helt okej!
 
Juste ja, jag har köpt nya hjul också som jag premiär åkte på idag. Ett par Tune skyline Tubhjul blev det med A.Dugast fastbird däck på och dom var helt grymt sköna! Vilken skillnad emot mina andra alu original hjul alltså. Det är en enorm skillnad i igångdragen och dom känns mycket styvare och lättare att hantera. Ett dyrt men bra köp :)

Nästa tävling blir Kvänums öppna klubbmästerskap i MTB som är på Tisdag. Jag är fortfarande medlem i kvänum och ska se till att göra allt för att vinna och även behålla min titel som klubbmästare ifrån förra året. Nog med tjöt för denna gången, nu blir det bilder. Farsan får stå för dessa grymma bilder
 
Berg leker på uppvärmningen!

Legenden Kenta
Berg i ledning ut på första varvet
Jag i ledning på andra varvet, kollar man noga ser man att kedjan har hoppat av på insidan av drevet
Precis innan Berg punkar i stenkistan på andra varvet
Carlander och Tommy kämpar!
Sliter hårt för att komma ikapp Erik
Teamets proffslangare Bosse!
Stretchar för första gången i mitt liv typ
 
2a i Elit klassen blev jag och även 2a totalt i MAXI klassen, vilket betyder att jag fick prispengar. Det är faktiskt första gången som en tävling jag kör "går ihop sig" om man tänker på anmälningsavgifter osv. Kul!
 
Resultat från dagen hittar ni HÄR
 
 
 

Ämne: Tävlingspremiär

Ax Lightness

Snyggt med Ax Lightness-fälgar! Med de vill man inte få tungt genomslag i stenkistan.

Sv:Ax Lightness

Dom är grymt läckra. Nej det vill man verkligen inte få!

Ny kommentar