U6

Hallå igen.

Det är nu dax för min första "tour" i form av U6-dagars i Tidaholm. Jag kommer använda detta inlägget som ett samlat inlägg där jag efterhand kommer fylla på med info om hur det har gått osv, så om ni vill veta hur det går för mig så kan ni följa mig här eller på min instagram (www.instagram.com/jeesperr/)

Mer info om U6: motionsloppet.se/cykel/u6-cycle-tour
Samlade resultatlistor: motionsloppet.se/cykel/u6-cycle-tour-resultat

Etapp 1 - Prolog 3.2km (Måndag)

Dagens etapp gick ganska bra faktiskt. Innan start hade jag som mål att försöka hålla mig runt 450w hela tiden, och det försökte jag med. Blev ganska fort jobbigt och fick försöka hålla mig över 400w. På den första platta delen kändes det ganska okej, men när jag kom in i den avslutande backen så var det ganska stumt. Jag försökte trycka på och stå upp men det var jobbigt. In mot målet var det en platt del och där var jag trött. Hade 196 i maxpuls vilket jag inte har haft på ca 3år tror jag, ganska sjukt. Vet inte om pulsbandet strulade på slutet men sjukt jobbigt var det iaf. Jag är ändå nöjd med dagens etapp även om man efteråt tänker "varför tryckte jag inte på lite extra för", men som sagt så gav jag det som fanns. 5:06 blev min tid och det räckte till en 59e plats. 400W i snitt hade jag och 182 i puls.
Jag får passa på att tacka Benny Wiktorsson (icaBenny) för lånet av hjulena. Dem var riktigt snabba!
 

 
 

Etapp 2 - Linje 147km (Tisdag)

Idag var det endast jag ifrån teamet till start då Loket har blivit sjuk, synd faktiskt men det är som det är. Jag visste inte riktigt vad jag skulle ha som taktik i början av loppet så jag körde ganska defensivt, och med ca 3varv kvar valde jag att köra mera offensivt. En utbrytargrupp hade kommit iväg och vid några tillfällen var jag med långt fram och hjälpte till att dra ikapp. Med ca 1.5varv kvar var vi ikapp och jag åkte neråt i klungan igen. Det var samlad klunga hela sista varvet och jag förstod att det skulle bli en stor klungspurt. Jag försökte placera mig så bra som möjligt in mot slutet och det gick väl sådär. Inte helt lätt när alla vill fram och det går i 60km/h. I alla fall så drogs spurten igång och jag pressade på, jag hade faktiskt mycket krut kvar i benen trots att det krampade lite på framsida lår. Jag matade på och körde om massor av cyklister. Fick inte fri väg framåt utan kom någonstans i mitten och blev lite inklämt mot målet. Körde hem en 11e plats som jag är riktigt nöjd med även om det hade varit gött med en 10e plats (då hade jag fått poäng). Nu laddas det om för morgondagens Linje på 189km, det blir nog hårt.
 
 

Etapp 3 - Linje 186km (Onsdag)

Denna veckans längsta etapp är avklarad. I början av racet kände jag att jag var lite sliten i benen, så planen för idag var att försöka åka med så gott det gick. Jag vet inte riktigt när det sprack av men det blev iaf en utbrytargrupp och en huvudklunga som jag åkte med i. Jag tror det var nån gång när vi hade ca 2varv kvar, för det gick sjukt långsamt ett tag och ingen ville göra något dragjobb. Sedan var vi några stycken som höjde tempot med ca 1varv kvar och körde lagtempo. Det var nog en del som droppade av då men jag lyckades åka med trots att benen var stumma. Ett långt pass idag och jag är ändå nöjd med min 49e plats.
Får tacka Bosse som hjälpte till med langningen och tog bilder, det hade inte varit lätt utan din hjälp idag.
 
 

Etapp 4 - GP 53km (Torsdag)

GP är väl det som jag egentligen borde vara bäst på, men det är inte lätt när man är sliten och har kört hårt dagarna innan. Jag tyckte ändå att jag hade bra ben idag och hade en bra känsla. Efter första varvet när masterbilen hade släppt så triggades farten upp direkt. Baam, en stor krash. Jag klarade mig som tur var undan men det var ganska många inblandade verkade det som. Vi fick starta om racet och det blev förskjutet ca 15minuter. Påt igen men denna gången var jag nästan sist i startfållan. Jag tänkte att jag skulle försöka köra mig uppåt men det var inte så lätt. Farten är hög och ut ur varje kurva så är det spurt i 20s och sedan går det i 55, inte så lätt att ta sig fram då. Men jag lyckades ändå ganska bra och någonstans halvvägs in i loppet var jag hyfsat bra placerad. Det blev en krash till och jag klarade mig som tur var undan igen, men kom bak en aning i fältet. Jag är nu ganska trött och orkar inte riktigt jaga placeringar längre. Med 3varv kvar höjs tempot riktigt och jag får plåga mig för att hänga med. Med ca 1varv kvar spricker det upp framför mig och ingen orkar riktigt dra ikapp. Jag är ganska stum och försöker ändå åka med. In mot spurten så tänker jag "vafan det är lika bra att spurta" så jag tar  ut mig så mycket det går och får till en grym spurt. Kanske inte mycket att spurta för en 38e plats men vafan, det är ju skoj!
Jag är inte helnöjd med dagen eftersom jag hade velat vara med längre upp i täten men jag var helt enkelt inte stark nog och kunde inte placera mig riktigt rätt när det avgjordes. Som tur är lär man sig nya saker efter varje race.
 
 

Etapp 5 - Linje 128km (Fredag)

Benen börjar bli lite slitna nu faktiskt, men inte så himla dåliga som jag trodde. Det var riktigt hårt igår men samtidigt ganska kort.
Idag gick det helt okej faktiskt, det blev en utbrytargrupp på några stycken efter 1varv (av 4) och den höll faktiskt hela vägen in i mål. Vi var annars en samlad klunga hela vägen och på rakorna blåste det kantvind. Fick bita i ordentligt några gånger och var på gärdsgården någon gång att jag inte åkte av. I näst sista backen som var ganska lång så pressades tempot upp rejält på sista varvet. Några gubbar framför mig sprack det upp och det var egentligen ingen som försökte gå ikapp till en början, sen började jagandet. Jag var framme i täten av dem som försökte jaga ikapp och även Dennis hjälpte till mycket, bra jobbat där. Efter att ha dundrat på maximalt utför och uppnått 83km/h så kom vi ikapp klungan. Vid det här laget kände jag att jag hade tagit ut mina krafter lite och försökte spara mig så gott som möjligt inför sista backen. Tempot här triggades upp direkt och jag hängde på. Jag gick ut på sidan emot slutet av backen och kom fram riktigt bra. Tyvärr så var jag helt stum och orkade inte spurta, så blev ingen bra placering direkt. Upp för sista backen som varade ca 1:20min hade jag 500W i snitt, så det gick hårt.
 
 

Etapp 6 - Tempo 14km (Lördag)

Sista etappen på en bra och rolig vecka var tempo. Jag hade fått låna en riktigt tempohoj av Erik Åström, stor tack för det Erik. Dock hade jag endast suttit på den 30minuter innan start (uppvärmningen..) så det var väl inte riktigt optimalt, men det gick ganska bra ändå.
Planen var att hålla mig till 350W och sedan försöka öka sista biten om jag orkade. Men efter några hundra meter så kände jag att det inte gick att hålla 350 oavsett hur mycket jag tog i. Senare märkte jag att det var batteritorsk i pedalerna så dom visade fel, men det visste jag inte då. Hur som så försökte jag hålla mig över 300W och det gick bra. Jävlar vad jobbigt det är med tempo alltså, heeelt sjukt. Kom i mål som 50e man tror jag och var ca 2minuter efter segraren Wetterhall. 
 
 

Sammanfattning:

Det har varit en riktigt rolig vecka faktiskt. Har lärt mig massor och fått känna på hur det går i klungorna, det är riktigt skoj. Har haft bra väder varje dag vilket har varit riktigt gött. Jag kommer definitivt att köra mera landsväg i fortsättningen!
Totalt så kom jag på 36e plats 12:13 efter vinnaren. Ca 520km har vi cyklat och det känns bra i benen nu. Min bästa etapp var den 2a, 147km Linje där jag kom in på en 11e plats.
 

Ämne: U6

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar