Västgötaloppet MTB

Hej hej.
En sen uppdatering ifrån Västgötaloppet är väl på sin plats. Lika bra att börja direkt.

Jag, farsan och Bosse åkte ner till Ulricehamn tidigt på Lördag morgon för att cykla Västgötaloppet. Det är ett långlopp på ca 70km och är den sista deltävlingen i långloppscupen.
Jag var och hämtade min nya cykel (!) igår så det skulle bli riktigt skoj att testa den idag för första gången. Första misstaget gjordes dagen innan (på fredagen) när jag och farsan stansade hjulen med vätska. Kommer till det senare.

Som sagt, på plats så hoppade jag på min nya cykel och den kändes bra. Jag körde en klassisk uppvärmning med 3st 3minuters intervaller i A3 tempo. Gick bra och kändes bra. Det var nu 5minuter kvar till start och jag rullade in i fålla 1. Fick starta precis bakom Wetterhall som såg urstark ut. Växlade några ord med honom och han tyckte att jag skulle ta hans hjul. Bra ide tänkte jag.
Starten gick och jag tog Wetterhalls hjul som tänkt. Efter några hundra meter så tog han en liten genis över en trotoarkant och jag tappade hans hjul direkt... Där sprack den taktiken. Kanske var lika bra det eftersom han lite senare ryckte..
Jag låg med bra i fältet (runt top10) och åkte med i 2a klungan som var relativt stor. Jag låg tyvär ganska långt bak i den stora klungan och fick dra ikapp en del ut ur kurvor osv. Jobbigt värre men jag lyckades ändå hänga på fast det var kämpigt. Efter några mil in i loppet så blev klungan mindre och mindre och jag hade kört upp mig så jag låg i främre delen av fältet. Det kändes bra i benen eftersom tempot hade sänkts lite (som det brukar) och vi mosade på. Min teamkompis Johan Noren låg med i klungan och även nästa års teamkompis Sebastian Olsson. Vi körde på och när det var ungefär 2mil kvar av racet (tror jag) så drog Johan och Max Wiklund ifrån våran klunga. Ingen var riktigt sugen på att hänga på och jag kände mest att jag skulle spränga mig om jag hängde på, så vi höll ihop klungan. Vi var nu 6st personer ungefär som låg och drog. Det var inte den bästa klungkörningen men det gick. Jag drog ganska mycket och det kändes som om jag var den som hade mest krafter kvar. Vid ca 4km kvar av loppet så stod farsan och vrålade att vi körde om 7e platsen som nästan alla i våran grupp verkade ovetande om, så farten höjdes lite och jag lade mig först in i sista skogs partiet. Jag hade kört banan året innan och visste att sista 4km var nästan bara tekniska stigar och därför drog jag på. Jag fick en lucka snabbt och kände inte alls att jag låg på rött. Då kom det, punktering på bakdäcket. Eller ja, jag hade nog snarare haft pyspunka i några mil men nu var luften verkligen slut och jag var tvungen att stanna. Jag fipplade upp en patron ur fickan som jag flåsade i däcket och körde iväg igen. De andra som jag hade dragit en lucka emot hade kommit ikapp mig och även kört om, så nu låg jag på 12e plats. Jag körde som ett djur och kom ikapp några stycken men det tog på krafterna att köra ikapp och jag orkade inte spurta till mig någon bättre placering. Väl i mål så märkte jag också att framdäcket var tomt på luft. Attans. Skulle inte stansat däcken dagen innan tävling...

Sammanfattat så är jag ändå väldigt nöjd med loppet. Hade punkteringen inte kommit hade jag kanske kunnat hålla min 7e plats men nu blev det inte så. MEN trots detta så var det mitt bästa resultat hittils så det får jag vara riktigt nöjd med. 
Nu är det bara 1 tävling kvar och det är Vista mountain som jag ser fram emot som sjutton. Kanske årets roligaste tävling? (efter nightmare classic såklart..)

Stora delar av loppet så var cyklisten Henrik Öijer med i samma grupp som mig (tills han också fick punka) och han filmade det mesta. Kolla gärna in hans film!
www.youtube.com/watch?v=4oH9Qmg5hJA

Karta och annan statistik på loppet:
www.strava.com/activities/400480697

Artikel i Skövde Nyheter (kul!):
www.skovdenyheter.se/article/mitsubishi-mtb-challenge-llc-vastgotaloppet/


Sist i gruppen, precis i början av tävlingenFörst i gruppen. Precis innan skogspartiet där jag drog luckan
Besviken över mållinjen...
Glad en liten stund efter målgång igen
Wengan visar hur man byter däck!

 

Photocred till Farsan




 

 

Ämne: Västgötaloppet MTB

Grattis

Tjena Jesper.
Kul att det gick bra på tävlingen. Grattis! Synd med punkteringen bara... bättre nästa gång!

Ny kommentar